Werkvormen & Materialen
Zorgvuldig
Elk mens beweegt vanuit zijn eigen perceptie; zo ook kinderen. Doordat kindercoaching aansluit bij de belevingswereld van het kind is er een verscheidenheid aan werkvormen en materialen beschikbaar. Na de intake is de hulpvraag helder en werk ik vanuit doelen. Zo kan ik zorgvuldig mijn materialen en werkvormen uitkiezen voor het kind of de tiener.
Verwerkingsruimte
Sommige kinderen kunnen zich communicatief goed uiten. Anderen hebben juist beeldtaal nodig. Om dichter bij de kern te komen en de kwaliteiten te ervaren werk ik tijdens een sessie met speloefeningen, creatieve werkvormen, metaforen en omgeving.
Sensomotorische verwerkingen zijn ook onderdeel van mijn werkwijze. Zo ontstaat er ruimte voor het proces wanneer ik het kind coach. Vrijuit kunnen ervaren & creëren aansluitend op de hulpvraag geeft mij weer zicht op de verwerking van het kind. Maar ook voor het kind zelf: door uit je hoofd te gaan, kom je dichtbij jezelf en is het voelbaar waar je behoeftes liggen.
Buitencoaching
Buitencoaching is een onderdeel van de coachingsmogelijkheden. De natuur is een schat vol metaforen die een kind dan opneemt in zijn proces. Door de omgeving en beweging krijgen processen optimaal de ruimte.
Afstemmen
In mijn coachpraktijk werk ik met kinderen, jongeren en hun ouders. Samen stemmen we af welk coachtraject passend is voor de hulpvraag. De verscheidenheid aan methodes en materialen werkt nauwsluitend tijdens het coachtraject.
Tijdens een traject kan tussentijds zichtbaar worden dat uitingen van het kind gespiegeld worden naar ouders. Ook dan stemmen we af in mogelijkheden en aanbod coaching wat aansluit voor de volwassene.
Ik werk met verschillende werkvormen die groeiprocessen bekrachtigen rondom:
Ik gebruik gevarieerde methodes om vanuit beeldtaal uiting te geven aan behoeftes rondom de hulpvraag en inzichten helder te krijgen. Dit is een greep uit de verscheidenheid van werkvormen & materialen van IMMY&.
Overvloed! 😊
LITERATUURLIJST IMMY&
• De kracht van rust - van der Vegt
• Als je wordt buitengesloten - Wijnands
• Broers en zussen zonder rivaliteit -Faber & Mazlish
• De traumasensitieve school -Horeweg
• Oplossingsgericht aan het werk - Wolters
• Genade ‘kracht voor verandering’ – Richards
• Het lichaam liegt nooit – Troost
• De gids over emoties bij kids -van Asten
• De gids over scheiding en kids -Schraven-Zwart
• De gids over rouwende kids – van der Maarel
• Familieopstellingen met kinderen en jongeren - Dykstra
• Kleine gewoontes -Collins
• Over de top ‘haal het allerbeste uit jongeren’ – Nelis & van Sark
• Prikkels bijten niet – Klaaysen
• Leren van binnenuit – Kortenhagen & Lagerwerf
• Executieve functies bij kinderen en adolescenten – Dawson & Guare
• Leer als een speer - van den Brandhof
• Executieve Functies versterken op school - Cooper-Kahn & Foster
• Ontwikkelingspsychologie voor het onderwijs - Brakenhoff & Homminga
• Kind in kracht – Muijsert-van Blitterswijk
• Lucht in je gezin – van der Vegt
• De 5 kindconclusies -Schuitemaker
• Hoe mensen groeien naar volwassenheid – Cloud & Townsend
• De verborgen dynamiek van familiebanden -Hellinger
• Leven met intensiteit - Dabrowski - Daniels & Piechowski
• Onze kinderen doelbewust liefhebben – Silk
• Rust en regelmaat – Grun & Altmann
• Hoogbegaafdheid- Emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen – Frumau
• Traumasporen -in lichaam, brein en geest - Van der Kolk
• Handboek EMDR - De Jongh & Ten Broeke
• De Fontein -Maak wijze keuzes- Systemisch bewustzijn - Van Steijn
• Werken met begaafdheid in de klas - Bakx & De Boer
• Meer dan intelligent - Kieboom & Vendericks